Bilvård

Bilvård

Bilvård eller bilrekonditionering, är resultatet av en extremt noggrann rengöring, polering och vaxning av en bil, både invändigt och utvändigt, för att producera en show kvalitet och hög detaljnivå. Förutom att förbättra utseendet, bidrar det till att bevara andrahandsvärdet på din bil.

Idag har USA har mer än 50.000 bilvårdare. Några är franchisetagare för de nationella bilrekonditionerings kedjorna. Många är egenföretagare, och arbetar som mobila aktörer på lediga parkeringsplatser. Bilvård utövas ofta av privatpersoner, och är för många människor en hobby.

Tvätt

Du har spenderat massor av pengar till köpet av din bil eller lastbil, och nu uppstår frågan, ”Hur tar jag hand om den?”. Svaret är avgörande för att behålla värdet på din bil och minska framtida kostnader på grund av för tidig försämring.

Mycket har skrivits om hur man underhåller ett fordons utseende, och medan de flesta av tipsen i denna text verkligen inte är nya, kan de kanske hjälpa dig att se saker ur ett annat perspektiv. I den här texten hoppas jag kunna ge dig några idéer och tips som hjälper dig att behålla din bils lyster och lära dig sätt att undvika, eller åtminstone minimera uppkomsten av repor.

Fyll en 5-liters hink 2/3 full med kallt vatten. Tillsätt den rekommenderade mängden schampo till vattnet. Fyll hinken med en kraftig vattenstråle för att få mycket skum. Fyll den andra hinken med rent vatten för att skölja din tvättsvamp i.

Skölj av bilen för att avlägsna lös smuts och fett innan du börjar tvätta. (Använd gärna Turtle extreme prewash-t som är en avfettning i gelform, som ligger kvar på ytan, för absolut bästa restultat, låt den ligga på bilen i skuggan, i flera timmar innan du sköljer av den med högtryckstvätt)

Använd endast schampo och tvättsvamp av hög kvalitet.

När man tvättar bilen kom ihåg att alltid tvätta uppifrån och ner (förutom avfettning, som spolas av nerifrån och upp), aldrig tvärtom. Generellt är de smutsigaste delarna av ditt fordon de delar närmast marken. Hjulhusen, dörrar och stötfångare tenderar att vara smutsigast.

Börja med att blöta hela bilen genom att vrida ur tvättsvampen. Detta gör att smutsen löses upp innan du påbörjar tvätten.

Tvätta små ytor i taget och skölj ofta din tvättsvamp.

Tvätta i raka, överlappande linjer i motsats till cirklar och kom ihåg att vara försiktig med tvättsvampen första strykningen eftersom man då plockar upp det mesta av smutsen.

Skölj ditt fordon med högtryckstvätt eller vanlig vattenslang med pistolmunstycke.

När du torkar bilen, använd endast högkvalitativa microfiberdukar  och vrid ur dem ofta. Torka ytan försiktigt med litet tryck. Du behöver inte gnugga… utan bara torka upp vattnet! När du har torkat upp det mesta av vattnet, och den första handduken är mättad, använd den andra handduken för att torka upp eventuella kvarvarande ränder eller droppar.

När bilen sedan är ”helt ren”, så är det dags för lera, dvs lera avsedd för bilar. Platta till leran i handen som en liten pannkaka, lika stor som handflatan. Applicera sedan, vatten med några droppar bilschampo med en vanlig blomspruta i riklig mängd på en 30 gånger 30 cm stor yta och gnugga leran mot lacken. Titta i leran och beskåda smutsen som du trodde var borta. Fortsätt sen över hela bilen. Man använder leran med snabba rörelser tills lacken känns len och fin.

Rubbing

Syftet med rubbing är att ta bort så mycket repor som möjligt, såsom tvättrepor, eller repor från andra föremål. Rubbing får inte blandas ihop med polering, då det inte är samma sak.

I detta moment använder vi oss av en roterande polermaskin av bra kvalitet, en ulltrissa och en rubbing, till exempel Meguiar’s M105.

Börja med att skaka flaskan ordentligt och lägg sedan ut en smal sträng medel på ca 10 cm. Sätt igång maskinen och polera sedan en yta på 30×30 cm med ett varvtal på ca 2500 varv/minut. Polera tills reporna är borta.

Nästa steg är att upprepa exakt samma moment som ovan, men med Meguiar’s gula trissa och samma medel.

Polish

Syftet med en polish är att höja glanstalet på en lack som har blivit rubbad med rubbing. Det är alltså ett tredje steg i hela proceduren.

Använd dig av till exempel Meguiar’s M205, och deras svarta trissa. Gör på samma sätt som i rubbing segmentet, lägg ut en smal sträng på 10 cm och polera en yta på 30×30 cm. När hela bilen är klar, så tvättar du hela bilen varsamt med Meguiars gula vaxschampo, och slipper på så vis att lägga ett lager med vax när du är klar. Tvätta sedan bilen en gång i månaden eller vid behov med samma schampo så tillför du vax vid varje tvätt och bilen håller sig fin länge.